Coaching van docenten
De coachingscyclus
De coachingsvraag van jou als docent heeft vaak betrekking op het reilen en zeilen in de klas. dpcoaching combineert voor docenten de coachgesprekken met observaties in de klas in een cyclus, de zogenaamde coachingscyclus. Deze cyclus bestaat uit drie stappen:
De ervaring leert dat deze aanpak zorgt voor een gerichte ontwikkeling, die in korte tijd kan plaatsvinden. Dit maakt dat je je écht gaat realiseren wat het gedrag is in de klas, van jou én van je leerlingen, wat de effecten daarvan zijn, wat je al goed doet, waar je kracht ligt en waar je nog stappen te zetten hebt.
Coachingsinstrumenten
Bij dpcoaching wordt gebruik gemaakt van observatietechnieken, video-analyse en verschillende coachingstechnieken, zo nodig gecombineerd met therapeutische en mindfulnessoefeningen. Welke daarvan gehanteerd worden hangt af van waar jij precies baat bij hebt. dpcoaching hanteert derhalve niet één methode of techniek, maar kiest in samenspraak met jou steeds weer datgene dat passend is op dit moment. Niet de techniek of het instrument staat namelijk centraal, maar jij, als iemand die een veranderingsproces doorloopt en een doel wilt bereiken.
Belemmering
Het komt regelmatig voor dat gedurende de coaching blijkt dat niet het docentgedrag in de klas het probleem vormt, maar dat er wat anders speelt. Het gedrag dat jij als docent in de klas laat zien is daar dan een symptoom van. Op dat moment wordt de coachingscyclus onderbroken. Er wordt ruimte gemaakt om samen met de coach te onderzoeken wat er precies speelt, waar je mee zit, waardoor je precies belemmerd wordt en wat er voor zorgt dat je dit in stand houdt. De coaching heeft dan als primair doel deze belemmering op te heffen, zodat je je ook op dat vlak weer kunt ontwikkelen. En dan wordt de coachingscyclus weer in gang gezet.
De ervaren docent
Ervaren docenten staan niet altijd te popelen om geobserveerd te worden, laat staan dat er filmopnamen worden gemaakt. dpcoaching maakt eerst uitgebreid ruimte voor deze weerstand, zodat jij je als ervaren docent gehoord en begrepen voelt. Want als je na jaren lesgeven erachter komt dat datgene wat je altijd automatisch deed nu niet meer zo goed werkt, dan is het logisch dat je niet direct staat te juichen om het opeens anders te gaan doen. Dan is er tijd en ruimte nodig om het ook hierover te hebben.